Para Penyiasat Saya

26 April 2011

Jangan.Sampai.Terkena.Pukau

Assalamualaikum Kiri dan Kanan,,

Kali ni aku taip enteri aku dengan perasaan yang sangat tidak tenang. Apa yang sedang berlaku di UiTM sekarang amat merisaukan aku. Bukan sahaja aku, aku rasa semua student kat sini terutama sekali yang perempuan sudah mula cuak. 


Secara jujurnya, aku mengigil sekarang. Tapi muka aku chill je. Muka berani! HAHA. =__="


Haiihh.. Ape nak jadi. Dan kenapa perlu jadi ketika sedang dalam minggu peperiksaan. Final ok! Tapi aku harap semua pelajar kat sini dapat kawal emosi. tenang ok. tenang! Jangan fikir sangat. DUNIAWI je semua ni! 



So, untuk menenangkan lagi hati semua student kt UiTM Lendu ni, aku nak berkongsi tips untuk elak daripada terkena pukau.  Sharing is caring~~~ 

First sekali, biar aku terangkan apa itu pukau. Pukau ialah ilmu hitam yang digunakan pada manusia menyebabkan mangsa separa sedar dan mengikut sahaja segala perintah dari si pengamal ilmu tersebut.

Next bagaimana nak elakkan diri dari dipukau??

Kaedah pemukau zaman sekarang:

1.Tepuk belakang anda
2. Tukar wang
3. Hembusan asap rokok ke muka anda
4. Diberi kertas bertulis tulisan pelik


So? macam mana nak handle benda ni?


1.Tepuk belakang anda
-Kalau korang jalan tanpa ada mamber ka.. /merangkap boyfrined ....kalu tengah baik punya dok jalan ..tiba -tiba ada orang tepuk bahu korang dari belakang, batter jangan pandang, sebab takut-takut si pemukau yang buat macam tu. Wat deeerrkk..ja..k..

2. Tukar wang
-Ada orang ..tah dari mana tah tetiba ja datang kat korang nak minta duit / nak tukar duit . Kes macam ni kalu korang nak layan gak ..cakap ja la...suruh dia g kedai ka mana ka tukar duit..kata ja korang tak ada duit habis celita! k..

3. Hembusan asap rokok ke muka anda
-Ni lagi pelik bin ajaib, tapi betul. Ada yang kes di laporkan memang ada mangsa pukau dibuat sedemikian rupa..Ish ish...pas ni jauh jauh la dari kawan korang yang merokok uh hehe..

4. Diberi kertas bertulis tulisan pelik
-Ada katanya diberi kertas macam ayat kursi yang ditulis terbalik, ada yang macam tah tulisan apa tah. So, pastikan korang tak ambil dan tak baca kertas uh ..silap tah apa pulak yang jadinya..

*(tips ni bukan ayat aku. sumber dari sini)


Ni ada lagi satu cara, aku dpt petua dari kakak2.. bacalah ayat ini “ bismillahillazi la yadhurru ma’asmihi syai’un fil ardi wala fissama’.wahuwassami’ul alim” dan juga bacaan “waja’alna min baini aidihim saddan wamin khalfihim saddan….” (surah yasin). Insyallah, akan terhindar dari terkena pukau.


Ok. apa2pun, sentiasa yakin pada Allah. Aku pun doakan semua akan selamat. Ni saja yang dapat aku bantu. Harap dapat tenangkan sedikit hati kamu kamu semua.

Dah. tak payah nak mengigil sangat. Fokus pada exam. ok?! Ni cuma taktik nak lalaikan tumpuan kita semua. Insyallah, semua akan ok. 

Thanks sudi baca,,

Sekian,,



No comments:

Mungkin Ini Cerita Yang Anda Cari